donderdag 10 november 2011

Onderzoek in de klas

Hallo allemaal,

We hebben al een paar onderzoeken achter de rug en deze week zijn er nieuwe onderzoeken gestart.
Deze keer starten we met een woordspin. We verzamelen info en vraagjes van wat we allemaal willen weten over ons onderzoek. Daarna kunnen we selecteren wat we wel gaan onderzoeken en elimineren we wat teveel is. De taakjes worden in de groepjes verdeeld en het échte opzoekwerk kan beginnen. De kinderen zoeken het antwoord op hun vraag en eventueel extra informatie dat bij hun onderwerpje hoort.


Misschien is het wel leuk dat jullie weten welke onderzoekjes er zijn...
- Hoeveel soorten paddenstoelen bestaan er? (Siana, Kyan, Yorvik)
Vandaag hebben ze de foto's van de paddenstoelen bekeken en gesorteerd + zijn ze zelf met het fototoestel op zoek gegaan naar de paddenstoelen op het schoolterrein. De paddenstoeltjes die Siana eerder deze week had meegebracht tijdens een praatronde werden ook nog even bekeken.



- Wat is de kleinste mandarijn? (Juliette DM, Stella, Juliette L, Suzanne)
Suzanne had een klein mandarijntje mee van haar vakantie in Frankrijk. Een onderzoekje waard dacht ze. Zij hadden het vandaag wat moeilijk om boeken te vinden rond mandarijnen. Ze hebben wel al gevonden waar er citrusvruchten groeien in de wereld in onze atlas. Daarna zijn ze gestart met het beschrijven van hoe een mandarijn er van buiten en van binnen uitziet via een tekening. Ze zijn ook op zoek naar een lekker receptje met mandarijnen.

- 2 groepjes die werken rond sattelieten (Jozef, Felix, Rayan, Oscar, Thibault & Milo, Jef, Galahad, Olavi) Ze hebben de verschillende vraagjes verdeeld onder elkaar. Zo zoekt het ene groepje oa wat een satelliet doet en het andere groepje hoe een satelliet in de ruimte raakt. Zij vinden veel informatie, maar ook veel moeilijke woorden. Dus veel tijd wordt gespendeerd aan het opzoeken in het woordenboek.



- Wat is de hoogste berg in de wereld? (Casper, Rosanne, Laure) Dit groepje heeft op de wereldkaart in de klas en in de atlas de berg gevonden. In hun woordspin kwam ook het leven van de mensen en de dieren op deze berg ter sprake. Benieuwd wat ze nog allemaal gaan vinden.






- Wat is een wandelende tak? (Flore, Inès, Samantha, Vittoria) Eindelijk zijn er genoeg kandidaten om ons klasdier even onder de loep te nemen. Flore vond dinsdag een interessant natuurboekje van de wandelende tak. Zij hebben dus al veel informatie om door te nemen en te selecteren. Hopelijk komen binnenkort onze eitjes uit zodat we ook eens een baby-wandelende tak van dichterbij kunnen zien.




Ziezo, zo weten jullie waar we momenteel mee bezig zijn in onze klas qua onderzoeken. Volgende week curieuzeneuzen ze verder :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten